Kekemelik nedir? Kekemelikten nasıl kurtulabilirim?

0

Kekemelik; genellikle çocukluk döneminde ortaya çıkan konuşma engeli olarak tanımlanabilir. Kekemelik sorunu yaşayan bireyler kelimeleri, sesleri ya da heceleri sık sık tekrarlar ve konuşma sırasında duraklama veya dengesiz konuşma gibi bir çok sorunla baş başa kalırlar maalesef.

Ne söylemek istediklerini bilirler, kafalarında düzenlerler fakat iletişim sırasında bunu karşı tarafa aktarmakta oldukça zorluk çekerler. Genel olarak iletilerini karşı tarafa aktarmaya çalışırlarken kelimeleri, heceleri ya da sesleri tekrarlayabilir, uzatabilir ya da duraksayabilirler.

Uzmanlar çocuk yaşta varolan çoğu kekemelik sorununu küçük çocukların dil ve konuşma yeteneklerinin henüz gelişmemiş olmasına bağlamakta ve gelişimsel kekemelik diye adlandırdıkları bu sorunun geçici olduğunu vurgulamaktadır.

Geçici kekemeliğin yanı sıra yetişkinliğe kadar devam eden kekemelikte mevcuttur ve uzmanlar bu sorunu kronik bir durum olarak nitelendirirler. Yetişkinlikte de devam eden bu sorun özellikle ergenlik döneminde ruhsal ve psikolojik açıdan birey üzerinde olumsuz etkilere neden olur.

Kekemelik Belirtileri Nelerdir?

  • Mimikleri ve yüz hareketlerini abartılı derecede kullanma
  • Sık sık ses, hece ve kelime tekrarları yapma (kkk-kitap aldım, bbe-ben geldim)
  • Ses uzatmaları (aaaa, sssss)
  • Göz kırpma ve göz kapatma tekrarları
  • Dilde ve dudaklarda konuşurken titreme
  • Nefes alıp vermede düzensizlik
  • Konuşmak istememe
  • Konuşurken yaşanan nefes darlığı,heyecan

Kekemelik Nedenleri

  • Doğuştan gelen bir rahatsızlık olabilir.
  • Kekemelik küçük yaşta meydana gelen psikolojik tramvalara ya da sorunlara bağlı olarak ortaya çıkabilir.
  • Solunum ve nefes alma gibi sorunlar kekemeliğe neden olabilir.
  • Özellikle ergenlik çağında yaşanılan baskı ve psikolojik hasarlar kekemeliğe neden olabilir.

Evde Yapabileceğiniz Kekemelik Egzersizleri

  • İlk olarak kekemelik teşhisi adına uzman bir doktorla görüşmeli, kekemeliğin ne kaynaklı olduğunu teşhisinin ardından doktorunuzun tavsiye ettiği uygulamalar doğrultusunda hareket etmelisiniz.
  • Konuşurken çıkarmakta zorlandığınız kelime ve sesleri fark etmeli ve onlar üzerine yoğunlaşmalısınız.
  • Dilinizi kullanarak bireysel egzersizler uygulayabilirsiniz. (Dil ile yuvarlak yapmak,dili çeneye değdirmeye çalışmak gibi)
  • On ya da beş dakika aralığında La – Sa – Da– Fa gibi nota seslerini ara vermeden tekrar etmeye çalışabilirsiniz.
  • Diyaframdan nefes alıp verdikten sonra çıkaramadığınız sesleri çıkarmaya çalışabilirsiniz.
  • Risk oluşturmayacak şekilde küçük parçalardan oluşan nesneleri ağzınıza koyarak konuşmaya, bağırmaya çalışabilirsiniz.
  • Yoga ve meditasyon ortamı hazırlayarak bedeninizi ve ruhunuzu rahatlatabilir bu süreçte korku giderme ve psikolojik rahatlama yöntemini deneyebilirsiniz.
Diğer haberler

Cevap bırakın

E-posta hesabınız yayımlanmayacak.

Sunduğumuz hizmeti geliştirmek amacıyla çerezlerden faydalanıyoruz. Daha fazla bilgi için kullanım sözleşmesi ve gizlilik politikasını okuyabilirsiniz. Tamam Daha Fazla Bilgi