Teknoloji Bağımlılığı Nedir? Nasıl Önlenebilir?

0

Telefon, bilgisayar, akıllı cihazlar ve oyun konsolları gibi dijital aygıtların, aşırı ve kontrolsüz kullanımı sonucunda ortaya çıkan bir bağımlılık çeşididir. Teknoloji bağımlılığı aynı zamanda; oyun bağımlılığı, bilgisayar bağımlılığı ve internet bağımlılığı gibi farklı isimlerle de karşınıza çıkabilir.

Teknoloji kötü bir şey değildir ve bağımlılık yapması olanaksızdır. Teknolojiyi bir bağımlılık haline dönüştüren bireyin kendisidir. Ayrıca birçok uzmanın profesyonel görüşüne göre teknoloji bağımlılığının tedavisi uyuşturucu bağımlığından daha zorlayacı olabilmektedir. Bunun nedeni teknolojinin gündelik yaşantının bir parçasına dönüşmüş ve her an ulaşılabilir olmasıdır.

Teknoloji Bağımlılığının Nedenleri

Anksiyete, depresyon, sosyal fobi ve uyku problemleri çeken kişilerde daha sık görülüyor. Materyalist kişiler bu alışkanlıklarını teknolojiyle sürdürdüklerinde internet alışverişlerine karşı bağımlı bireylere dönüşebiliyorlar.

Sosyal ilişkiler konusunda başarısız ve çekingen bireyler, teknolojinin sunduğu avantajlardan faydalanmayı daha az korkutucu kabul ediyor. Bu kişiler için internet ve sosyal medya insanlardan bir kaçış biçimi olurken, anonim olarak bir topluluğa tehdit edilmeden dahil edilme şansı sunuyor.

İş stresi ve kişisel hayatta yaşanan olaylar insanları teknoloji bağımlığına sürükleyebiliyor. İş hayatında başarısız bir kariyere sahip olmak, stres seviyesini düşürmek için kişileri internete sevk ediyor.

Teknoloji Bağımlılığının Zararları

  • Depresyon
  • Suçluluk duygusu
  • Anksiyete
  • Öncelikleri belirleyememek veya planları sürekli ertelemek
  • Dış dünya ve sosyal çevreden izolasyon
  • Zaman kavramını yitirmek
  • Aşırı savunmacılık
  • Rutin işleri yerine getirirken sıkılma
  • İşteki veya okuldaki görevlerini yerine getirmemek
  • Sorumlulukları sürekli erteleme ve aksatma
  • Ani ruh durum değişiklikleri
  • Korku
  • Yalnızlık hissi
  • Sırt ağrıları
  • Karpal tünel sendromu
  • Baş ağrıları
  • Uykusuzluk
  • Sağlıksız beslenme
  • Aşırı kilo kaybı veya obezite
  • Kişisel bakım ve hijyeni aksatmak
  • Boyun ağrıları
  • Göz kuruluğu ve diğer görüş problemleri

Teknoloji Bağımlılığı Nasıl Önlenir?

Teknoloji kullanımınızı sınırlayın. Bir işinizi görmek için elinize telefonunuzu alıyorsanız ne kadar süreceğine kesin bir şekilde karar verin.

Teknoloji dışında dünyada birçok şey var. Hobilerinizi keşfedip, vaktinizi bunlarla geçirmeye çalışın.

Sporu hayatınıza bir rutin olarak kazandırmaya çalışın.

Aileniz ve arkadaşlarınızla daha çok zaman geçirin. Sosyal faaliyetlere katılın.

Derslerinize veya işinize odaklanarak başarınızı arttırmak için adımlar atın.

Zamanınızı nasıl ve ne şekilde, kimlerle geçirdiğinizi takip edebileceğiniz bir ajanda oluşturun.

Yorgun olduğunuzda dinlenmek için teknolojik aygıtları kullanmak yerine biraz kitap okuyun veya şekerleme yapın.

Teknoloji Bağımlılığı Tedavisi

Tedavinin kabullenmekle başlıyor. Teknoloji, internet veya oyun bağımlılığının hayatı gerçekten etkilediği kabul edilmeli ve tedavi için adımlar atılmalıdır.Tıbbi açıdan literatürde teknoloji bağımlılığı hala tartışmalı bir konu. Bazı uzmanlara göre teknoloji ve internet bağımlılığı, hastaların kendi çabalarıyla sonuç elde edebilecekleri bir rahatsızlıktır.

Yaptığının yanlış olduğunu kabul etmesi ve bazı yardımcı yazılımlar kullanması, hobiler ve sosyal ilişkiler edinmesi sorunun çözümüne yardımcı olabilmektedir.
Kimi uzmanlara göre ise bu tip bağımlılıkların ardındaki nedenler genellikle depresyon, duygu bozukluğu ve öfke kontrolü olduğundan ilaçlı tedaviye ve profesyonel desteğe ihtiyaç duyulmaktadır.

Diğer haberler

Cevap bırakın

E-posta hesabınız yayımlanmayacak.

Sunduğumuz hizmeti geliştirmek amacıyla çerezlerden faydalanıyoruz. Daha fazla bilgi için kullanım sözleşmesi ve gizlilik politikasını okuyabilirsiniz. Tamam Daha Fazla Bilgi