Reklam

Uzmanlar Kanal İstanbul’a karşı

0

Uzun süredir tartışılan Kanal İstanbul projesine uzmanlarda katıldı. Kaptan Saim Oğuzülgen, Montrö Boğazlar Sözleşmesi nedeniyle gemileri kanaldan geçmeye zorlanamayacağını söyledi. Behçet Esinduy, Kanal İstanbul projesine ihtiyaç duyulmadığını dile getirirken, Atlas Denizcilik Yönetim Kurulu Başkanı Semih Dinçel, Montrö’yü devre dışı bırakmanın Boğazlardaki Türk hakimiyetini tartışmaya açma tehlikesi taşıdığını ifade etti.


Dünya gazetesinden Aysel Yüce’nin haberine göre, Kaptan Saim Oğuzülgen, ticari gemilerin planlandığı gibi Kanal İstanbul’dan geçirilmesinin bazı riskler taşıdığını ifade etti. Özülgen, “Öncelikle Montrö Boğazlar Sözleşmesi nedeniyle bu gemileri, Kanal İstanbul’dan geçmeye zorlayamazsınız. Kanal İstanbul açılsa bile bu gemiler Boğaz’dan geçmeye devam edecek. Çünkü Montrö Sözleşmesi’nde Boğazlar ile ilgili kısımda, ticari gemilere yönelik ‘Gemiler, bayrağı ve yükü ne olursa olsun, gece ve gündüz Türk Boğazları-ndan hiçbir formaliteye tabii olmaksızın, geçiş serbestîsinden istifade eder. Bu geçiş serbestisini de Türkiye Cumhuriyeti Devleti belirler’ ifadesi yer alıyor” dedi.

Aynı zamanda “Kanal İstanbul, boğazları felaketten koruyacak” söylemine katılmadığını söyleyen Oğuzülgen, “1960 yılından bu yana Boğaz’da 3 büyük kaza oldu. Çünkü eskiden tankerler gece de geçiyordu. Ancak 1994 yılında yeni bir tüzük devreye girdi. Bu tüzüğün oluşturulması sürecinde ben de bizzat görev aldım. O tarihten sonra Boğaz’da güvenlik önlemleri dünya standartlarının da üzerine çıkarıldı. 1994’ten bu yana Boğaz’da büyük felaket ile sonuçlanan bir kaza meydana gelmedi. O tarihten bu yana Boğaz’dan yaklaşık 1.3 milyon gemi geçişi yapıldı. Sonuçta İstanbul Boğazı’nda tehlike minimize edilmiş durumda. Alınacak bazı tedbirle bu sıfıra yakın bir seviyeye indirilebilir. İstanbul Boğazı’nın en dar yeri 700 metre, en geniş yeri de 2.5 km. dev tankerler burası için tehlikeli oluşturuyorsa, Kanal İstanbul, şehirlerle beraber en geniş yeri 360, gemilerin geçebileceği yer 275 metre, derinliği de 25 metre. Bu su yolundan geçecek geminin de boyu 225 metre deniliyorsa o zaman bu geminin, genişliğinin 50 ila 60 metre olması lazım. Sancak ve iskele tarafında da 100’er metre, 90 metre bir mesafe kalıyor. Dolayısıyla serdümeni 1 derecelik hata yapsa içindeki 100 bin ton petrolün 10 deniz mili süratle hareket ettirilirken aldığı momentle bir şekilde bu Kanal’ın herhangi bir tarafına çarparsa ya da değerse bunun getireceği felaketin uzmanlar tarafından çok iyi değerlendirilmesi gerekiyor. Hatta bu konunun ilgili kurumlar ile alanında uzman akademisyenler ve denizcilik sektörü uzmanları tarafından geniş katılımlı bir ekip tarafından değerlendirilmesi gerektiğini düşünüyorum” dedi.

Reklam

Kanal İstanbul’a ihtiyaç yok

Nexus Maritime temsilcisi Behzat Esinduy ise projeyi ülke için bir ihtiyaç olarak görmediğini belirterek şunları söyledi: “Kanal İstanbul’un yapımı konusunda en büyük nedenin İstanbul Boğazı’nda oluşabilecek bir felaketi önlemek olduğu söyleniyor. Ancak sektör uzmanları gibi ben de bu görüşün doğru olmadığına inanıyorum. Ayrıca, Montrö Sözleşmesi’nden dolayı, hiçbir gemiyi kanaldan geçmeye mecbur edemeyiz. Öte yandan dünyanın hiçbir yerinde denizyolunun yanına ek bir kanal açılmadı!”

Montrö’yü devre dışı bırakmak Türk hakimiyetini tartışmaya açar

Atlas Denizcilik Yönetim Kurulu Başkanı Semih Dinçel, Montrö’yü devre dışı bırakmanın Boğazlardaki Türk hakimiyetini tartışmaya açma tehlikesi taşıdığını belirterek, “Kanal İstanbul, coğrafya değişikliğinden dolayı hukuki statüsünün belirlenmesi için Montrö’nün yeniden masaya yatırılması için tarihe bağlı kalmaksızın gerekçe oluşturacak. Uluslararası gemi trafiğine açık olduğu için Kanal İstanbul ile ilgili hukuki düzenlemenin Montrö’ye halel getirmemesi için Montrö ile aynı statüde yapılması, tartışmaların önünü kesebilir. Kanal İstanbul’dan da savaş gemileri geçişinin olmaması doğru bir karar olacaktır.” dedi.

Reklam

Diğer haberler

Reklam

Cevap bırakın

E-posta hesabınız yayımlanmayacak.

Sunduğumuz hizmeti geliştirmek amacıyla çerezlerden faydalanıyoruz. Daha fazla bilgi için kullanım sözleşmesi ve gizlilik politikasını okuyabilirsiniz. Tamam Daha Fazla Bilgi